Det finns en bok som heter ”Att vara jude efter Gazas förstörelse”. Det är nog bara den första boken i en lång process. Många böcker kommer skrivas i den genren, tror jag.
Jag är inte judisk, men det är inte bara judar med heder och samvete som får problem med sin identitet genom illdådet. Hela västvärlden har i praktiken stött det. Man har talat om "den judisk-kristna civilisationen". Så vad innebär det att vara västerlänning efter Gazas förstörelse? En effekt är att de som har stött det naturligtvis har förlorat sin moraliska trovärdighet helt och hållet.För mig innebär det början av en andlig distansering och radikalisering. Jag vill inte vara en av dem. Under 20 månader har vi kunnat följa det första livestreamade folkmordet i historien. När jag har lyssnat på förövarna har de talat om amalek. Amalek var en stam som omnämns i bibeln och där finner man även ett påbud att utrota dem. Folkmordet hade alltså biblisk grund. Det för mina tankar till gnostikerna som hävdade att gamla testamentets Gud var en ond bedragare. Därav frågan: är Gud ond?
När jag var en ung kille läste jag allt jag kom över om nordamerikas indianer. Jag identifierade mig med dem och drömde om att vara en fri indiankrigare som red på prärien. Men indianfolkens möte med den kristna civilisationen var en katastrof för dem. Många stammar blev utplånade och de som överlevde trängdes ihop i reservat.
Jag har alltid haft en hednisk ådra. Det tänker jag bejaka helt och hållet nu. Han som av de kristna kallas ”Karl den Store” angrep saxarna och brände Irminsul år 772. Kristnandet av norra Europa var en våldsam affär. Händelserna på sista tiden har fått mig att med kritisk blick vilja undersöka hur det egentligen gick till.
Kommentarer
Skicka en kommentar