Fortsätt till huvudinnehåll

Enda vägen kvar är upp

”The End of Quantum Reality” är en dokumentär som handlar om Wolfgang Smith och hans tänkande. Det är en unik herre vi har att göra med. Han är professor i matematik med både avancerade kunskaper i modern kvantfysik och djupa insikter i traditionell metafysik. Om någon kan förena det bästa av två världar, så är det han.

Dokumentären handlar om idéer, men det är även en berättelse om kärlek. Hans fru Thea spelar en viktig roll. I sina yngre dar sökte sig Wolfgang Smith till Tibet där han klättrade i bergen och lyssnade på gurus. Men det var hans frus inflytande som fick honom att så småningom återvända till katolicismen. Hans idéer begränsas dock inte av religiösa skiljelinjer. Den muslimska filosofen Seyyed Hossein Nasr som är med i dokumentären säger: ”I hold him in very high esteem.” och förklarar varför.




Fysikern och författaren Nick Herbert skrev: ”One of the best kept secrets of science is that physicists have lost their grip on reality.” De behärskar förstås matematiken och en vetenskapsman kan vara pragmatisk och anse att det räcker med att teorierna är användbara. Men det som intresserar oss här är frågan om vad teorierna egentligen betyder. Vad säger de om verkligheten? Kan allt reduceras till kvantpartiklar? Är det verklighetens yttersta natur?

Det är ontologin, inte fysiken, som är förvirrad och som har förlorat sitt grepp om verkligheten, enligt Wolfgang Smith. Han håller kvantfysiken mycket högt. Det är de ontologiska tolkningarna av den som han vänder sig mot. Ett exempel på en absurd ontologi är teorin om multiversum. Där splittras universum i så många kopior av sig självt som det finns möjliga resultat av en mätning. Ett ändlöst antal världar som vi inte kan förnimma används alltså för att förklara den enda värld som vi faktiskt kan observera.

En modern vetenskapsman behöver inte ens ha hört talas om filosofen René Descartes. Men Wolfgang Smith menar att de, medvetet eller omedvetet, har absorberat hans ontologi. Den splittrar verkligheten i två delar: en subjektiv, ”jag tänker”, kallad tänkande substans och en objektiv som kan vägas, mätas och räknas, av Descartes kallad utsträckt substans. De senaste 400 åren, efter Descartes, har karaktäriserats av projektet att reducera världen till materia. Materia kan vi väga, mäta och räkna så man kan också säga att det handlar om att reducera allt till kvantiteter. Därför kallade den franska metafysikern René Guénon perioden för ”kvantitetens herravälde.”

Under ”kvantitetens herravälde” må vi ha uppnått mycken materiell rikedom, men samtidigt har vi hamnat i ett kvävande tomrum själsligen och civilisationen ser alltmer krisartad ut. Därför tycker jag att det är synnerligen intressant och hoppingivande att en herre som Wolfgang Smith nu föreslår att ”kvantitetens herravälde” närmar sig sitt slut. Den har nått en slags reductio ad absurdum. Med hjälp av filosofer som Aristoteles och Thomas av Aquino lägger han istället fram en holistisk ontologi som han utvecklar och argumenterar för i en rad böcker, till exempel ”The Quantum Enigma”. Och dokumentärfilmaren Rick DeLano har alltså gjort en dokumentär som varmt rekomenderas till alla som är intresserade av kvantteori, holistiskt tänkande, traditionalism eller idén om en tidlös filosofi. Filmen kan man finna på nätet och kan ses för en liten slant. Det är den värd.

”Enda vägen kvar är upp” syftar på verklighetens bortglömda immateriella, kvalitativa och andliga dimension och de högre värden och principer som vi kan finna där. Wolfgang Smith bär in en lykta i mörkret och pekar på en stege.





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I otakt med tidsandan

På 90-talet var jag mitt inne i en slags intellektuell omvändelseprocess. Jag var student på universitetet, men ägande inte så mycket tid åt kursböckerna, istället följde jag ett spår som jag hade upptäckt själv. Framför allt var det en antologi med texter av den franska metafysikern René Guénon sammanställda och översatta av Kurt Almqvist som gjorde ett starkt intryck på mig. Den hette "I tjänst hos det Enda". Sedan tonåren hade jag haft en stark upplevelse att något var fel med samtiden. Den verkade så tom och människorna så håglösa. Det samtida samhället var mer som en maskin än som ett levande samhälle. Men jag kände mig inte tom, och jag upplevde inte mig själv som en robot, så jag kände mig inte hemma i den sterilt mekaniska omgivningen. En av tänkarna som jag upptäckte och läste med stort intresse under den tiden var Tage Lindbom, som jag fann via mina studier av Kurt Almqvists böcker. Nu har hans son, Tomas Lindbom, skrivit en biografi om sin far: ”I otakt med samtide

Sancho Panzas väderkvarnar

Jag undrar vad Tage Lindbom skulle ha sagt om nya ord som ”triggervarning” och kraven på ”säkra utrymmen” där stackars studenter kan gömma sig från kritiska tankar och annat skrämmande. Jag tror inte att den utvecklingen skulle ha förvånat honom. Dessa inledande ord kan för övrigt läsas som just en triggervarning för känsliga egalitärer. Läs vidare på egen risk. Läs inte "Sancho Panzas väderkvarnar." Bland filosofer är det inget ovanligt med starka uppgörelser med samtiden. På 90-talet nåddes många tänkande människor exempelvis av Georg-Henrik von Wrights ”Myten om framsteget”. Jag minns att jag såg den säljas i Pressbyrån på Korsvägen i Göteborg, så jag antar att den kunde köpas nästan överallt där det fanns böcker till salu. Bokens ifrågasättande av en av vår tids stora berättelser, alltså just "myten om framsteget", retade konformister och gav eftertänksamma människor något att begrunda. I boken citerade han Ludwig Wittgenstein som har skrivit följande ord : ”An

Bortom materialismen

Vad är verkligt och vad är inte verkligt är frågor som har följt människorna i alla tider. Är bara det som kan mätas, räknas och vägas verkligt? Det är i stort sett vad materialisterna hävdar. De hänvisar ofta till evolutionsteorin för att avvisa konkurrerande idéer. Men är evolutionsteorin lika stabil och vetenskapligt hållbar som försvararna vill få oss att tro? För att undersöka den frågan vänder jag mig till Thomas Nagel som är en välrenommerad amerikansk filosof. Det är lätt att få intrycket att det bara är religiösa fundamentalister som ifrågasätter evolutionsteorins generella anspråk på att kunna avgöra vad som är verkligt och vad som är overkligt, men det är inte sant. Thomas Nagel är ateist. Jag vill vara tydlig med att det som ifrågasätts inte är vetenskapliga fakta, utan de mer generella anspråken på att ha nyckeln till att kunna avgöra hela sanningen om tingens natur. Till exempel är vi människor, men vad betyder det? Är vi inget annat än nakna apor, eller är vi något mer