Fortsätt till huvudinnehåll

Hedendomens återkomst II : identitet

Hur förhåller man sig till att vara medborgare i ett andligen utarmat samhälle som befinner sig i förfall? Distansera sig, verkar som en bra idé.

Den första grundläggande frågan i livet tror jag är: Vem är jag? Vad har jag för identitet? Det moderna samhället vill göra oss till konsumenter som identifierar sig med olika varumärken. Det har jag alltid värjt mig emot. Det känns mycket andefattigt och jag ogillar starkt att bli manipulerad. Det har alltid stört mig när någon säger ”vi konsumenter måste….”. Det placerar mig i en ordning där det finns aktiva producenter och massorna, som är passiva konsumenter. Så, jag är inte min bil, mobil, mina kläder, min dator, mitt hus eller mitt bankkonto.

Det moderna samhället manipulerar oss med falska dikotomier. Om man använder följande ord utan att fördjupa deras innebörd, så hamnar man lätt i såna falska manipulativa dikotomier. Två sidor skapas som bråkar med varandra, enligt mönstret ”söndra och härska”.

Några exempel: jag är skeptisk mot de stora medicinska företagen, men jag är inte antivaxxare, jag är inte neo-darwinist och inte kreationist, jag är skeptisk mot västs stöd till kriget i Ukraina, men jag är inte putinist, jag är inte höger och inte vänster, inte rasist och inte antirasist (icke-rasist, helt enkelt), inte kommunist, inte fascist, inte sionist, inte antisemit etc. Jag identifierar mig inte med någon av de vanliga kategorierna. Jag är heller inte vänsterliberal eller högerliberal. Det gör mig i någon mening till en hedning i samtiden, eftersom jag inte är trogen någon politisk religion.



För länge sedan skrev jag över min begravning till en hednisk organisation. Jag har ingen brådska att dö, men man vet aldrig när det händer. Vi har ingen fullständig obruten tradition tillbaka till forntiden, men vi har heller inte förlorat allt. I en öken får man använda det vatten man finner. 

Urfolk, om det är nordamerikas indianer, gamla tiders samer eller våra fornnordiska förfäder spelar ingen roll, var animister. Animism betyder att naturen är besjälad. Men det är inte en ”världsbild” eftersom det begreppet antyder att man har en bild i sinnet som man projicerar på världen. Det är heller inte ett begrepp som man tror på. Det är snarare den direkta erfarenheten av naturen som det handlar om. Jag har alltid, långt innan jag kunde använda begrepp som ”animism” upplevt naturen som besjälad. I den mån det finns någon tro inblandad så handlar det om att jag tror på min egen erfarenhet. Att se naturen som besjälad gör mig till en hedning. Det gör mig också till en fiende till storföretagens giriga framfart.

I en andligt utarmad tid dominerad av manipulativa lögnare vänder jag mig till mina förfäder. Här är en galdr för beskydd mot illvilliga fiender:

"I wash off the hatred of my enemies and the greed and wrath of powerful people."





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

iyah may: Karmageddon II

Vi är på väg in i nya tider, och jag känner inte till någon annan som har fångat det i ord på ett mer rörande och samtidigt kraftfullt sätt än iyah may. Hennes pop-version av Karmageddon gjorde ett starkt intryck på mig, men nu har hon kommit med en ackustisk version som, åtminstone för mig, är ännu starkare. En fördel med pop-versionen var att den hade en intressant kontrast mellan musiken och orden, där musiken fick mig att tro att hon skulle börja sjunga om sina känslor och med den förväntan blev orden nästan en chock. Den ackustiska versionen har fördelen att hennes vackra röst kommer mer till sin rätt och det känns som att budskapet går fram tydligare. Jag skulle inte bli förvånad om den ackustiska versionen kommer nå ännu fler människor än pop-versionen (som ligger på 3,2 miljoner visningar på youtube efter 2 månader). Jag tänker på ”Rich men north of Richmond” av Oliver Anthony som efter 2 år ligger på nära 200 miljoner visningar på youtube. Den var också fri från musikindustrin...

Iyah May: Karmageddon

Varför skulle en medelålders filosofilärare gilla en ung popsångare? Frågan är kanske skrattretande: uppenbarligen för att hon är vacker! Men det finns många vackra unga popsångare som har passerat genom det ständiga informationsflödet som vi konstant utsätts för utan att de har väckt mitt intresse. Så, vad är det med just den här vackra unga popsångaren som har fångat mig? Är det att hon även är läkare? Det är nog en ovanlig kombination, men innan jag lyssnade på henne hörde jag att hennes manager hade försökt få henne att censurera sin sång, men hon hade vägrat. De gick skilda vägar och hon hade istället publicerat den i egen regi med sin producent. Det väckte mitt intresse. Vad ville managern som representerar musikindustrin att vi inte skulle höra?  När jag sedan verkligen lyssnade på hennes ord, blev jag berörd och fångad. Hon sa ju, i form av en vacker sång, nästan allt jag redan gick och bar på.  För det första skulle jag kalla "Karmageddon"  för en mycket träffand...

Den gudomliga komedin

Jag har ett behov av att uttrycka mina tankar. Om någon läser det, så är det bra. Om ingen läser det, så accepterar jag det också. Om en person finner något värdefullt i orden, så är jag nöjd. I vardagen talar vi nästan aldrig om djupare eller allvarliga saker. Och om något sådant kommer upp så upprepar de flesta bara vad de har hört på teve. Det stör mig, så jag har en blogg som en ventil för att kunna uttrycka mina egentliga tankar, åsikter och frågor. Namnet på bloggen som jag har haft längst och som har flyttat några gånger, har varit ”Gudomlig komedi”. Tidvis har den haft ganska många läsare, En del saker har ändrats med tiden, eftersom jag har lärt mig nya saker och fått nya insikter. Det är bara pappskallar som aldrig byter åsikter. Sedan finns vindflöjlar som byter åsikter beroende på hur vindarna blåser. Jag vill inte vara som varken den ena eller den andra. En sak som inte har förändrats med tiden är vad den gudomliga komedin symboliserar. Det är en hänvisning till Dante ...